Νόμπελ Χημείας για το 2020

Το Νόμπελ Χημείας για το 2020 απονεμήθηκε στη Γαλλίδα Emmanuelle Charpentier (Max Planck Unit for the Science of Pathogens, Βερολίνο) και στην Αμερικανή Jennifer A. Doudna (Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Berkeley), «Για την ανάπτυξη μιας μεθόδου επεξεργασίας γονιδιώματος», η οποία αναφέρεται ως Γενετικό Ψαλίδι και είναι ένα εύχρηστο εργαλείο για την επανεγγραφή του κώδικα ζωής.

Πρόκειται για το σύστημα CRISPR / Cas9, με τη χρήση του οποίου είναι δυνατή η αλλαγή του DNA ζώων, φυτών και μικροοργανισμών με εξαιρετικά υψηλή ακρίβεια. Αυτή η τεχνολογία είχε, έχει, και θα συνεχίσει με τις διάφορες βελτιώσεις που επιδέχεται, επαναστατικό αντίκτυπο στις βιοεπιστήμες, συμβάλλει σε νέες θεραπείες για τον καρκίνο και μπορεί να κάνει πραγματικότητα το όνειρο της θεραπείας των κληρονομικών ασθενειών. Η συμβολή του γενετικού αυτού ψαλιδιού εντοπίζεται στην ταχύτητα, σε συνδυασμό με την ακρίβεια που επιτυγχάνεται, της αλλαγής του κώδικα ζωής εντός μερικών εβδομάδων. Το σύστημα CRISPR / Cas9, έχει φέρει πραγματική επανάσταση στη βασική επιστήμη. Φυσικά, όπως στις περισσότερες περιπτώσεις συμβαίνει, η ανακάλυψη αυτών των γενετικών ψαλιδιών ήταν απροσδόκητη. Κατά τη διάρκεια των μελετών της Emmanuelle Charpentier για το Streptococcus pyogenes, ένα από τα πλέον νοσογόνα βακτήρια, ανακάλυψε ένα προηγουμένως άγνωστο μόριο, το tracrRNA. Η δουλειά της έδειξε ότι το tracrRNA είναι μέρος του αρχαίου ανοσοποιητικού συστήματος βακτηρίων, CRISPR / Cas, που αδρανοποιεί τους ιούς διασπώντας το DNA τους. Η Charpentier δημοσίευσε την ανακάλυψή της το 2011. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε συνεργασία με την Jennifer Doudna, μια έμπειρη βιοχημικό με τεράστια γνώση του RNA. Μαζί, κατάφεραν να αναδημιουργήσουν το γενετικό ψαλίδι των βακτηρίων σε δοκιμαστικό σωλήνα και να απλοποιήσουν τα μοριακά συστατικά του ψαλιδιού, ώστε να είναι ευκολότερα στη χρήση. Σε ένα πείραμα που έγινε πλέον θρύλος, κατάφεραν να επαναπρογραμματίσουν το γενετικό ψαλίδι. Στη φυσική του μορφή, το ψαλίδι αναγνωρίζει το DNA από ιούς, αλλά οι Charpentier και Doudna απέδειξαν ότι μπορούσαν να το ελέγξουν με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να τεμαχίσει οποιοδήποτε μόριο DNA σε προκαθορισμένη αλληλουχία. Αυτό φυσικά παρέχει τη δυνατότητα πλήρους ελέγχου μιας αλληλουχίας DNA οποιουδήποτε μεγέθους, ξεκινώντας σχεδόν από το μηδέν. Το γενετικό ψαλίδι έχει συμβάλει σε πολλές σημαντικές ανακαλύψεις στη βασική έρευνα. Οι Γεωπόνοι έχουν αναπτύξει φυτικές καλλιέργειες που αντέχουν σε μούχλα, παράσιτα και ξηρασία. Στην ιατρική, βρίσκονται σε εξέλιξη κλινικές δοκιμές για νέες θεραπείες για τον καρκίνο και πιστεύεται ότι η θεραπεία κληρονομικών ασθενειών είναι πολύ κοντά. Εν τέλει, τα γενετικά ψαλίδια έχουν φέρει σε νέα εποχή τις βιοεπιστήμες, ώστε να προσφέρουν μεγαλύτερο όφελος στην ανθρωπότητα.

Επικοινωνία

Τμήμα Χημείας
Πανεπιστήμιο Πατρών
Πανεπιστημιούπολη
Ρίο Αχαΐας
26504 Ελλάδα
Email: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τηλέφωνο: (+302610) 996202 & 996205 (προπτυχιακά), 996203 & 996204 (μεταπτυχιακά)

Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ)

Για εγγραφή στη λίστα στείλτε email στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Για διαγραφή από τη λίστα στείλτε email στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (ΛΙΣΤΑ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΤΜΗΜΑΤΟΣ)...